Sklep internetowy w oparciu o WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn WWW

WordPress oferuje sporo funkcji pod względem tworzenia witryn WWW, ich budowania oraz prowadzenia. Dzięki możliwościom WordPressa powstają witryny, jakie można bez trudu rozwijać również z uwagi na pozycjonowanie. By optymalizacja strony internetowej na WordPressie była skuteczna, warto sprawdzić różne narzędzia i wtyczki stworzone do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem bardzo przydatnym do optymalizacji witryn WWW jest udostępniony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie przede wszystkim ocenia czas, którego potrzebuje przeglądarka, żeby w zupełności załadować stronę . Na bazie danych Google wskazuje ocenę w skali 0-100 punktów. I choć sam Page Speed nie zwiększa pozycji, tak niewielka ocena punktowa może wpłynąć na jej zaniżenie. To co najważniejsze w tym narzędziu, to kompletna analiza analiza danych, jakie wpływają na taki albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy potrzebują zmian. Dla przykładu warto zmniejszać rozmiary grafik, usuwać zasoby blokujące renderowanie, wyrzucać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Dobrze rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn internetowych na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, dostępne bezpośrednio w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest znacznie bardziej rozszerzone, z uwagi na obecność 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność strony. Ocenia stronę WWW z uwagi na jej działanie. Określa między innymi czas wyświetlenia strony, odnajduje nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do poprawy, żeby zwiększyć wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym obszarze istotne jest dostosowanie do użytkownika. Oceniane są między innymi teksty alternatywne, zrozumiałość języka czy poprawna struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność strony WWW z myślą o użytkownikach. Na przykład ocenia możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, kwestie techniczne jak odpowiednie rozmiary pokazywanych grafik albo dobre użycie kodów HTML. Google Lighthouse sprawdza stronę WWW także na podstawie SEO. Bada między innymi wykorzystanie meta opisów albo atrybutu alt dodawanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) została stworzona, by sprawdzać, czy witryna zawiera funkcję aplikacji offline oraz czy właściwie działa w wersji mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, jakie powinno się poprawić w kierunku optymalizacji strony internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Test My Site w przeciwieństwie do Lighthouse oraz Page Speed Insight koncentruje się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najistotniejszej weryfikacji podlega czas wyświetlenia witryny oraz sposób pokazania jej na komórkach. Test My Site oferuje szczegółowy raport wskazujący elementy, które należy naprawić. Dla przykładu wskazuje zasoby blokujące renderowanie, sprawność JavaScript, a także podpowiada wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Test My Site pokazuje też ulepszenia, jakie pomogą dostosować stronę do wymagań użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej z każdego urządzenia. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak szybka metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google gwarantuje szeroki zakres narzędzi wskazujących istotne usprawnienia korzytnie wpływające na optymalizację strony internetowej.

Wtyczki optymalizacji witryn internetowych na WordPressie

Obok narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn na Wordpresie można wykorzystać też stworzone w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa otrzymuje się nieograniczony dostęp do darmowych oraz płatnych wtyczek, jakie zawierają sporo ciekawych dodatków, poprawiających strony internetowe. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają na celu wprowadzanie usprawnień, jakie wpływają na jakość strony.

Autoptimize – celem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki usuwane są niepotrzebne znaki w kodzie HTML. Za jej sprawą możliwa jest też optymalizacja czcionek i obrazów. Oprócz tego wtyczka Autoptimize przekłada skrypty do stopki, a to skraca czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, która analizuje strony, podstrony, wpisy itp. pod względem poprawności elementów SEO np. słów kluczowych, atrybutów alt, meta opisów albo parametrów title. Za pomocą tej wtyczki możliwa jest zmiana tych poszczególnych elementów, a sama wtyczka pokazuje odpowiednio wykonane elementy oraz te, jakie należy poprawić w treści, żeby uzyskać jak najlepsze rezultaty optymalizacji strony internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania strony. Za pomocą generowanych reguł poprawia wydajność strony co sprawia, że wczytuje się ona o wiele szybciej. Kieruje tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej czyszczeniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. Tą metodą przeglądarka zachowuje statyczne pliki podczas pierwszego wyświetlenia strony, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Pozycjonowanie stron

Strona używa cookies
Ok