Fundacja Arkadia zatrudnianie osób niepełnosprawnych praca dla niepełnosprawnych
Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych
Luty 9, 2017
Kredyty Toruń - Kredyty gotówkowe - Kredyty hipoteczne Toruń - Kredyty samochodowe Toruń - Doradztwo kredytowe
Kredyty hipoteczne i samochodowe – porównaj
Luty 13, 2017

Pojazdy uprzywilejowane przepisy

Kurs dla kierowców policji szkolenia uzupełniające dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych kursy dla kierowcy konwojenta

Kiedy mamy do czynienia z pojazdem uprzywilejowanym?

Większość z nas zdecydowanie spotkał takie auto na swojej trasie. Absolutnie nie chodzi tutaj o kierowców zwykłych pojazdów osobowych, którzy naruszają kodeksy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są którekolwiek środki transportu, których zadaniem jest ochranianie naszego zdrowia, życia bądź dobra materialnego, a także zapewnienie bezpieczeństwa w kraju. Ci, którzy zajmują miejsce za kierownicą takich aut mają wymóg alarmowania kolejnym członkom ruchu drogowego, że bynajmniej nie będą dopasowywali się do klasycznych imperatywów. W szczególności odcieniami migocących świateł i hałasami o niestabilnym tonie. Inaczej: pozostali transportowcy, przechodnie, oraz kolarze muszą wiedzieć, iż spieszy karetka lub strażacy. Do aut, jakie mają wyjątkowe przywileje, zaliczamy, m.in.: pojazdy ochotniczej straży pożarnej, ambulanse dla zespołów ratownictwa medycznego, pojazdy służby celnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Sił Zbrojnych, jednostek ratownictwa chemicznego, pojazdy Służby Parku Narodowego. Do specjalnych środków transportu uprzywilejowanych należą pojazdy dostarczające wartości finansowe, więc tzw. bankowozy. Ponad to – auta wydziałów ochroniarskich, instytucji kurierskich, firm pocztowych i nietypowe pojazdy przekazujące delikatne materiały o bardzo dużej wartości.

Co zrobić, by uzyskać prawo do kierowania ambulansem lub bankowozem?

Istnieje kilka ogólnych instrukcji, którymi trzeba się kierować podczas zdobywania prawa do przemieszczania się pojazdami uprzywilejowanymi, m.in. powinniśmy mieć ukończone 21 lat, posiadać prawo jazdy właściwej kategorii, orzeczenie od specjalisty w zakresie medycyny pracy i psychologa o tym, iż nie ma zastrzeżeń zdrowotnych do prowadzenia wspomnianym pojazdem. W dodatku bezwzględnie należy odbyć szkolenie w ośrodku ćwiczenia metody jazdy i zdać zadowalająco sprawdzian. Obejmuje on dwie podstawowe części składowe – teoretyczną i praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie wytrenowanie kursanta adekwatnego postępowania w nietypowych i groźnych okolicznościach na trasie. Wspaniałym wzorcem jest przedstawianie „skali odporności” auta, a mianowicie normy po przebyciu jakiej traci się nad nim władzę. Układ zajęć musi obejmować zawiadywanie, np. wozem straży pożarnej na terenie manewrowym, płycie antypoślizgowej i pasie szkoleniowym. Kompletne zdobyte zdolności oraz wiadomości są nadzorowane w trakcie testu praktycznego. W wariantach samochodów przenoszących wartości pieniężne obligują bliźniacze zasady.

Na jaki rodzaj kursu się zdecydować?

Mówiąc w skrócie w ośrodkach usprawniania techniki jazdy mamy szansę przystąpić do dwóch innych szkoleń – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy muszą podejmować osoby, jakie chcą nabyć wiedzę o regułach sposobu jazdy w okolicznościach wyjątkowych, o regulaminach ruchu drogowego, standardowych oraz niecodziennych okolicznościach na jezdni oraz z psychologii konwoju. Więc – chcą otrzymać prawa do przemieszczania się autami uprzywilejowanymi lub transportującymi wartości płatnicze. Dzisiaj kurs uzupełniający oznacza kontynuacja istniejących upoważnień o inne kategorie. Na przykład ktoś posiada prawo jazdy klasy B1 i zamierza posiadać jeszcze pozwolenia do przemieszczania się samochodami klasy C1 bądź D1. Ogólnie rzecz ujmując, lekcje prowadzi się odrębnie dla grup: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Kurs podstawowy dla grupy 1) obejmuje 6 godzin treningów teoretycznych i 18 godzin treningów praktycznych, natomiast dla grup 2), 3) oraz 4) trening zawiera 6 godzin lekcji teoretycznych oraz 8 godzin warsztatów praktycznych. Zajęcia uzupełniające dla grupy 1) to 3 godziny wykładów teoretycznych i 8 godzin praktycznych, a dla następnych kategorii w sytuacji poszerzenia o grupy A1, A2 oraz A to 3 godziny lekcji teoretycznych oraz 18 godzin praktycznych.

Kurs dla kierowcy konwojenta

Pojazdy rozwożące wartości płatnicze to wyjątkowy wariant samochodów. Częstokroć określa się je jako „bankowozy”, albowiem wprowadzają finanse do banków, bankomatów lub przeróżnych miejsc, w jakich są one obowiązkowe. Jeśli ktoś planuje prowadzić samochód przemieszczający pieniądze musi obowiązkowo skończyć szkolenie. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z kilku ważkich fragmentów. Na początku są warsztaty teoretyczne, na których powinniśmy dowiedzieć się sporo o kodeksach drogowych, powodach wypadków oraz o metodach prowadzenia opisywanych pojazdów. Ponadto każdy student musi uzyskać wiedzę z kręgu psychologii prowadzenia bankowozu. Powinien nauczyć się np. właściwego reagowania w sytuacjach niebezpiecznych. Z kolei lekcje praktyczne zawierają rozmaitego typu wyszukane chwyty na drodze, m in. asymetryczny slalom, najeżdżanie na przeszkody, awaryjne stawanie pod obwarowaniem bądź trening napadów.

Skoro planujemy pozyskać prawa na samochody przekazujące wartości materialne, musimy mieć ukończone 21 lat oraz posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii (pozyskane wcześniej). Niewątpliwie musimy też iść do lekarza medycyny pracy i psychologa po pismo o braku zastrzeżeń zdrowotnych do prowadzenia tego wariantu samochodów. Ośrodki poprawiania techniki jazdy przekazują kursowiczom wszystkie informacje na temat tego, jak dostać wszystkie obligatoryjne dokumenty. Osoby zaciekawione tym szkoleniem mogą kliknąć w ten odnośnik – Kurs na pojazdy uprzywilejowane

Strona używa cookies
Ok