DJ konferansjer na wesele Toruń – profesjonalna obsługa wesela
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć oraz używać osobistego e-podpisu?

Proces osiągnięcia osobistego e-podpisu nie jest mocno skomplikowana. Tak naprawdę w kilku łatwych krokach można założyć własny podpis kwalifikowany, przypisany tylko jednej osobie. Jak uzyskać własny podpis kwalifikowany? Potrzeba tylko zakupić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a potem zainstalować oprogramowanie w komputerze. Ostatecznym krokiem jest zatwierdzenie personaliów klienta w jednym z punktów partnerskich. Spotkanie jest potrzebne do założenia swojego e-podpisu, z uwagi na to, że to dzięki niemu firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, niepodszywająca się pod kogoś innego, osoba będzie korzystała z e-podpisu.

Jeśli wszelkie formalności będą wypełnione do końca z podpisu kwalifikowanego można czerpać bez ograniczeń na wskazany czas. Termin ważności można wybrać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy potrzebujemy elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie można odnowić indywidualny podpis oraz wciąż używać go bez trudu. Żeby móc bezpiecznie używać podpisu elektronicznego potrzebnych będzie kilka elementów, jakie decydują o poprawnym zostawianiu podpisu.

Jakie elementy decydują o tym, czy posiadam bezpieczny indywidualny elektroniczny podpis kwalifikowany?

Podstawowym narzędziem, potrzebnym, by móc używać osobistego e-podpisu jest komplet zakupiony w sklepie producenta albo jego partnerów. Najczęściej w skład takiego zestawu wchodzą: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze osobistego e-podpisu, kryptograficzna karta i czytnik lub token.

Oprócz tego do każdego osobistego e-podpisu dołączone są dwa dedykowane kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do odpowiedniego używania osobistego e-podpisu. Kod PIN konieczny będzie za każdym razem przy podpisywaniu plików, z kolei kod PUK stanowi ochrona w razie jeśli dodany kod PIN został do trzech razy wpisany z błędem oraz tym samym e-podpis miał zostać zablokowany. Dobry kod PIN nadawany przy osobistych e-podpisach zwykle to 6 albo 8 cyfr. To bardzo ważne, żeby zachować kod PIN z dale od innych osób. W razie konieczności kod PIN można zaktualizować.

Posiadając zarówno token lub czytnik i numer PIN, to wystarcza, by sygnować pliki, dlatego podawanie ich innej osobie może poskutkować pojawieniem się kłopotów. Wynika to z tego, że podpis kwalifikowany ma taką samą siłę prawną, co odręczny podpis. W przypadku straty jakiegoś z komponentów do zostawiania osobistego e-podpisu, trzeba jak najszybciej zgłosić się do centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, by nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj podstawą, z uwagi na to trzeba wykazać szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny plik?

Wstawianie osobistego e-podpisu nie należy do trudnych czynności. Wykupienie osobistego e-podpisu kwalifikowanego pozwala na sygnowanie dokumentów w różnych formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w kilku programach: wspaniale dopasowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można sygnować poprzez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Trzeba wgrać wybrany plik oraz odszukać wariant pośród dostępnych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny osobisty e-podpis, a potem sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Kiedy wszystko jest gotowe trzeba zapisać wprowadzone informacje, przy tym wybierając docelowy folder zapisu. Po tych czynnościach niezbędny będzie numer PIN, którym zostanie zatwierdzone złożenie podpisu. Po zapisaniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać prawidłowo podpisany plik?

To, czy plik został dobrze podpisany można bez trudu sprawdzić poprzez oprogramowanie albo poprzez czytnik plików PDF. To za sprawą możliwości odczytu danych o autorze. Program pokazuje zachowane dane na temat e-podpisu i osoby, która podpisała plik. Żeby odpowiednio sygnować plik elektroniczny, trzeba postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach programu powinny pojawić się dostępne możliwości, także opcje korespondujące bezpośrednio z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród wprowadzonych certyfikatów odnaleźć własny, po czym sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, trzeba kliknąć opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje czynności poprzez wpisanie swojego kodu PIN. Od tej chwili plik jest podpisany autentycznym podpisem kwalifikowanym.

Trzeba nie zapomnieć, że podpis kwalifikowany ma równą siłę prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, trzeba sygnować tylko takie pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeśli są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Koszt osobistego podpisu kwalifikowanego

Żeby wskazać cenę osobistego podpisu kwalifikowanego, trzeba ustalić, w jaki sposób i jak długo będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup warto określić, którym sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, jakie elementy będzie zawierał nasz komplet oprócz samego programu sterującego podpisem – a także jego termin ważności. Osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany można wykupić na rok, dwa lub trzy lata. Oprócz tego na cenę osobistego e-podpisu oddziałują również dodatki. Jeśli chcemy posiadać usługę instalacji programu przez firmę sprzedającą albo pobrać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, wskazującą precyzyjny moment podpisania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że koszt certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok